זהירות! פישינג ברשתות החברתיות

שתפו את הפוסט בסושיאל

Phishing is the fraudulent attempt to obtain sensitive information or data. Wikipedia


יש ברשת אנשים שרוצים לגנוב את המידע שלכם, אם זה מספר אשראי, סיסמאות, מידע אישי או סתם להשתלט על השרתים של מקום העבודה שלכם ולדרוש כופר.

בארה"ב ערכו מחקר וגילו ש-6 מתוך 10 אמריקאים עלול ליפול קורבן לפישינג, ו-85% מהארגונים מדווחים שנפלו קורבן להונאת פישינג כזו או אחרת.

היום אתייחס לפישינג נפוץ – פישינג באמצעות הרשתות החברתיות. אתם מקבלים הודעה מעמוד בסגנון Facebook security notifications או "צוות האבטחה של אינסטגרם" עם נוסח מאיים:

"הדף שלך עומד להחסם תוך 72 שעות, לחץ כאן לביטול הפעולה"

"קיבלנו תלונות על העמוד שלך והוא ייחסם לצמיתות אם לא תלחץ על הלינק הבא"

או לחילופין הצעה מפתה כגון: 

"אמזון נתקעה עם מלאי של אייפונים ומוכרת אותם ב-20$"

"ראינו את התמונות שלך באינסטגרם ואנו מעוניינים להפוך אותם לNFT"

לפעמים רמת התחכום עולה ואת הבקשות תקבלו בווטסאפ או בהודעה פרטית במסנג'ר מחבר.ה או בן משפחה! החבר יספר שהוא תקוע בלי כסף או נחסם מהחשבון שלו ויבקש קוד.

רבים נופלים כי ההודעה מגיעה ממישהו מוכר. בפועל מדובר בהאקר שפרץ לאותו חבר ומשתמש בשמו. לכך צריך לשים לב במיוחד.

תחשבו מה יקרה בעתיד הלא כ"כ רחוק שבו הטכנולוגיה תאפשר לא רק לכתוב מפרופיל של מישהו אחר בשמו אלא להיראות ולהישמע בדיוק כמוהו!

אז מה עושים וכיצד נמנעים? כמה טיפים מועילים:

  • "סוף מעשה במחשבה תחילה"- תחשדו. כל הודעה שאתם מקבלים ומבקשים מכם קוד או ללחוץ על לינק, תקראו אותה פעמיים או שלוש ותראו אם נדלקות נורות אזהרה

  • פייסבוק לא ישלחו לכם הודעה במסנג'ר. הם ישלחו לכם מייל שיגיע מכתובת רשמית של פייסבוק כמו: advertise-noreply@support.facebook.com או notification@facebookmail.com  ובטח שלא מכל מיני כתובות מוזרות

  • מכיוון שגם כתובות מייל ניתן לזייף הכי בטוח זה להכנס לפייסבוק עצמו ותחת ההגדרות לחפש – Password and Security. שם תמצאו Recent emails  שמראה את המיילים שנשלחו מפייסבוק. אם המייל שקיבלתם לא שם – זה פישינג!

  • שימו לב לשגיאות כתיב בשם הדף ובמלל למשל facebok , securrity וכד'

  • שימוש בלינקים של ביטלי או כל מיני קיצורים אחרים, שימוש בלינק ggogl וכד'

  • יש ספק? תשאלו. תעלו פוסט לאחת הקבוצות המקצועיות או סתם בפיד שלכם, תשאלו את החבר שממנו קיבלתם את ההודעה, תעשו חיפוש.  ניתן גם לחייג למספר 119 – מערך הסייבר הלאומי.

וזכרו: אם יש ספק – אין ספק. זה כנראה פישינג.

רוצים להתקדם איתי?